Обръщение на дете ,което трудно произнася някои звуци
Мамо и тате,
• Аз давам най-доброто, на което към способен. Уважавайте моите усилия и стремежи.
• Не ме карайте да повтарям многократно думите или фразите, които ме затрудняват. Това ме изморява и губя желание. Измислете нова игра, в която сам да пожелая да го направя.
• Хвалете ме, винаги когато се справям добре със задачата.
• Покажете ми, че мога, като подбирате общите ни занимания спрямо възрастта ми. Не ми давайте прекалено сложни или лесни задачи, това ще ме накара да се откажа много бързо.
• Използвайте къси изречения с ясно произнесени думи. Давайте ми конкретна и точна информация на езика на големите.
• Говорете с мен като използвате ясна и отчетлива интонация. Това ми помага да разбера по-лесно думите, а и да усетя любовта и грижата в гласа ви.
• Гледайте с мен любимите ми анимационни или игрални филми. Нека ги обсъдим заедно. Аз искам да ви кажа кой е любимият ми герой, какво прави той, кои са приятелите му, да ви разкажа последното му приключение. Само трябва да ме попитате.
• Пускайте ми детски песни. Позволете ми да си избера няколко, които мога да слушам в определени часове от деня – например, когато се събудя, преди хранене или сън. Обожавам музиката, нека си създадем музикален ритуал.
• Сложете в рафтовете у дома интересни книжки. Обичам да виждам цветните им илюстрации, да се докосвам до различни видове хартия. Така по-лесно мога да си избера любими приказки.
• Докато ми четете историята ми покажете как да държа книгата, как да обръщам страниците. Следете с пръст думите от ляво на дясно. Нека заедно да се опитаме първо да разпознаем първата буква на думата от всяка страница, а на по-късен етап и да прочетем думата. Така аз по-лесно разбирам, че освен да чуя думата, мога и да я видя.
• Проверете дали съм разбрал приказката като спрете на най-интересния момент от четенето и ме попитайте: ”Не внимавах много, припомни ми какво се случи до тук в приказката?” Ако не се справя, ми подскажете като ми задавате конкретни въпроси по основните моменти от текста. Провокирайте ме постоянно – „Забравих. Как беше? Червената шапчица май изяде вълка?”.
• Нека заедно изиграем малка част от приказката. Подготовката на костюми, промяната в интонацията на гласа, ми помагат да разбера по-добре персонажа на героя и последователността на историята. Можем да поставим познатите герои в нова ситуация.
• Насърчавайте ме да измислям свои истории. Така развивам въображението си и способността си да разказвам. Запишете историята ми, това ме кара да се гордея и радвам на постиженията си.
• Научете ме на няколко стихотворения с рими, гатанки, игри за ръцете в стихотворна форма. Така ще правя представления вкъщи и ще ви радвам.
• Помогнете ми да стана по-пъргав, като ми позволите да се катеря, скачам, хвърлям топка, да рисувам, режа, лепя. Нека да ритаме топка или просто да потанцуваме заедно.
|