|
Правилно ли се развива детето?
Една от най големите драми на почти всички всяка млада майка е дали детето й се развива нормално. Не трябва ли на неговата възраст да умее еди какво си - това е може би сред най-често задаваните въпроси. Повечето мами все изграждат трагични картини в съзнанието с, които детето не е представено в най-добрата си светлина. Вероятно, защото подсъзнателно желаят детето им да покаже едва ли не изключителни умения, далеч преди нормалната за тези неща възраст.
За да успокоят родителите италиански психолози изготвиха малък наръчник, в който систематизираха уменията, които трябва да овладее детето до определена възраст. В техният списък попадат само малчугани до 5 години. Вероятно, защото след тази възраст родителите се успокояват, особено като видят, че детето се развива съвсем нормално.
Списъкът на уменията, които според италианците трябва да имат синът или щерката на определена възраст. Те са разделени на няколко групи, според вида.
Първа група се отнася до облеклото. На 5 г. детето вече трябва да може да се облича и съблича. Трябва да може да подрежда дрехите си на определено място. Друго важно качество - да умее да закопчава правилно копчетата. Това обаче не важи за връзките на обувките. Това е умение, което ще развие едва 2 години по-късно.
Във втората група влизат всички действия, свързани с личната хигиена. На първо място това е самостоятелното миене на зъбите и ръцете. Много важно е детето да свикне да мие ръцете си без покана всеки път, когато е било навън или пък си е играло с домашния любимец. За самостоятелно къпане обаче е все още рано.
Третата група касае артистичните заложби. На 5 г. вече може да се ориентирате дали детето ви има някакви влечения към дадено изкуство. Това съвсем не означава, че ако сега то не се интересува от рисуване, същото ще може и след 2-3 год. Но на 5 г. доста деца започват да проявяват определено любопитство към рисуването и балета. И искат да се занимават с нещо такова. В никакъв случай не спирайте ентусиазма им, дори от това нещо да не излезе в крайна сметка. Дори е желателно сами да провокирате хлапето, за да видите кое ще му се стори най-занимателно.
Четвъртата група е условно наречена "в помощ на мама". На 5 г. детето вече трябва да може да пренася чаши с вода без да излива половината съдържание. Също така трябва да може да носи чанта с нещо леко при пазаруването.
Петата група е тази за безопасността. На тази възраст хлапето е длъжно да знае името и адреса си, както и телефонният си номер.
Фина моторика и реч
Развитието на фината моторика е изключително важен момент в процеса на логопедичното въздействие. Нейната цел е да повиши ефективността на корекционната работа на децата с логопедични проблеми. Научно е доказано, че развитието на моториката на ръцете е тясно свързано с развитието на речта на детето и неговото мислене. Степента на развитие на движенията на пръстите, съответства на степента на развитие на речта. При децата с нарушена реч се забелязва обща моторна недостатъчност, а така също и отклонения в развитието на движенията на пръстите на ръцете, изразени в различна степен. Движението на пръстите е в тясна връзка с речевата функция. Съществува следната закономерност:ако развитието на двигателните умения на пръстите съответстват на възрастта на детето , то и речевото развитие ще се намира в пределите на нормата и обратно-ако двигателните способности на пръстите на ръцете изостава, то ще се задържа и общото речево развитие,независимо, че общата моторика(бягане, скачане, катерене ) може да бъде в норма. Следователно формирането на речевите области се извършва под влияние на кинестетичните импулси от пръстите на ръцете. Нивото на развитие на фината моторика е един от показателите за интелектуалната готовност на детето за училище. Обикновено детето с добре развита фина моторика има и високо ниво на интелект: умее да разсъждава логически, има добре развити памет, мислене, внимание, свързана реч.
Лошата моторика на пръстите на ръцете дава ниски резултати при изпълнение на различни задачи като- рисуване по контур, оцветяване, прерисуване по образец, отвързване на възли, изрязване с ножица и др. Детето бързо се уморява, губи интерес и недовършва поставената задача. Писането е сложен навик, включващ изпълнението на фини координирани движения на ръцете. Недостаттъчното развитие на фината моторика води до затруднения в писането, а оттам до негативно отношение към ученето, тревожност и др. Ето защо е особено важно да се развиват механизмите необходими за овладяването на писането в предучилищна възраст
Още от ранна възраст на децата трябва да се предоставят различни материали за развитие на движенията на ръцете. Препоръчва се:
- масаж на дланите и пръстите на ръцете (самомасаж по хода на пръстите от върха към основата с помощта на палеца и показалеца на противоположната ръка, свиване и разгъване на юмрука, събиране и разтваряне на пръстите и др)
- с масажьор (търкаляне между дланите на шишарка, неподострен, грапав молив или малки топки )
-пръстова гимнастика( образуване на различни фигури с пръстите на двете ръце)
- събиране на дребни предмети(мозайки, жълъди, семена и др.)
- късане на хартия
- лепене
- прегъване на хартия (оригами)
- връзване и отвързване на възли
- нанизване на мъниста
- моделиране с кибритени клечки
- изрязване с ножица
Тези занимания са много интересни и могат да бъдат провеждани по всяко време от родителите, стига това да става редовно и да продължават, докато бъде постигнат максималния ефект.
Основни комуникативни нарушения
Основни комуникативни нарушения, при които логопедът може да помогне:
- нарушения на артикулацията на звуковете (произнасянето на звуковете), най-често с, з, ц, ш, ж, ч, щ, р, л, изопачаване на звукове, пропуски, замени (дислалия)
- нарушение на темпа и ритъма на речта (заекване, запъване)
- езикови нарушения (дисфазия на развитието)
- гласови нарушения (дисфония)
- специфични обучителни трудности при овладяване на писането, четенето и смятането (дислексия)
- различни по степен езиково-говорни нарушения при детска церебрална парализа
- езикови нарушения при интелектуална недостатъчност
- нарушения на тембъра и артикулацията вследствие на вродени цепки на небцето .
Правилният говор зависи и от менюто
Напоследък специалистите логоneдu забелязват, че децата все no-късно проговарят. Наблюдава се u вce по-засилваща се тенденция към повишаване броя на подрастващите с артикулационни разстройства - т.е. с лошо изговаряне на различни звукове като р, л, ш, с, ч, ц u пр.
Обикновено децата, които говорят лошо, още no-лошо ядат. По принцип за тях е цял проблем да изгризат една ябълка или морков, да не говорим за месо. Това е обусловено от наличието на слабо развити челюстни мускули, което на свой peд задържа развumuemo на движенията на артикулационния апарат.
Най-често за този проблем са вuнoвнu poдuтелите, които предлагат на децата си меки u пюрирани храни u не ги приучават да консумират твърди npoдykmu. Вследствие на това лицево-челюстните мускули на детето остават недоразвити, вяли u omпуснати, което довежда go непълноценна речева продукция.
За да може да ходи човек, е нужно да има здравu u развити долни крайници, а за да говори добре, трябва добре да е развит говорният му апарат. Еволюцията на хомо сапиенс не е достигнала go сформирането на отделен орган на речта u човечеството използва за целта органите, с които се храни -език, зъби, небце, бузи. И ако ние занемарим тяхното развитие, това автоматично рефлектира вьрху качеството на говора.
Често родителите се отнасят небрежно u безотговорно кьм този проблем. Нерядко в практиката ми майки са споделяли, че не дават на децата си твърда храна, защото малките им потомци не я обичали, не искали да я ядат или просто не обичали месо, плодове u зеленчуци. Поддавайки се на капризите родителите им правят лоша услуга Твърдата храна ще осигури на наследниците Ви правилен говор.
Непременно предлагайте на детето си колкото може по-отрано да гризе сухари, цели плодове ,зеленчуци, хляба заедно с кората и др. Не се страхувайте ,че ще се задави.Непременно включете в менюто му no-eдpu u no-твърди napчета храна, като го npuучвате да дъвче по-продължително.
Това е достатъчно, за да се развие нормално дъвкателният апарат, който е в основата на правилното продуциране на човешкия говор.
Надявам се, че ще помогна на младите родители да разберат, че децата трябва да се научат да ядат твърди храни, за да говорят добре.
|